Randstedelijk journalisme
D.J. Bolt
03-04-21
In Coronitor 20 in deze editie geven we ook wat aandacht aan de gebeurtenissen in Krimpen aan den IJssel en op Urk. Daar openden kerken van de Oud-Gereformeerden resp. Gereformeerde Gemeenten wijd hun kerkdeuren en lieten honderden kerkleden toe in de diensten.
Dat bleef niet onopgemerkt. Er kwam een batterij journalisten op af die verantwoording eiste. Naar de beelden te zien, op een opdringerige intimiderende wijze zodat ook bij ons als off line toeschouwers nekharen rezen.
Iemand attendeerde ons op een opmerkelijke reeks tweets van Jolyn van der Garde. Ze identificeert zichzelf met enige zelfspot als een 'Provinciaaltje in Nieuw-West. Lid van de Consumentenbond. Ajacied. Journalist. Gehaktbalfundamentalist. Mede-onderdaan van rode kater Gijs'.
De tweets maken wellicht duidelijker waarom het gemakkelijk mis kan gaan tussen gereformeerde christenen en bepaalde journalisten.
28 maart 2021
@mentions - Er is een context voor dit geweld waar niemand het over heeft. Ik ben een onchristelijke journalist met een streng gereformeerde achtergrond. Al mijn hele leven komen randstadjournalisten naar kleine kerkelijke dorpjes voor smeuïge quotes. Dat gaat zelden op een nette manier.
@mentions - Lezers en kijkers weten dit natuurlijk niet, maar gereformeerden worden vaak net zo lang beledigd, getreiterd en het pad naar de kerk versperd tot je tante An boos wordt en precies de opmerking maakt die de journalist wilde hebben.
@mentions - De volgende dag wordt niet alleen zij, maar de hele gereformeerde gemeenschap weer door het hele land bespot en uitgelachen. En in het dagelijks leven moeten deze mensen dat weer ondergaan in contact met niet-gelovigen.
@mentions - Randstadjournalisten walgen van gereformeerde opvattingen over vrouwen, vaccinaties en homo's en bejegenen deze mensen daarom met een nauwelijks verholen afkeer. Die houding werkt door in de vooringenomenheid van berichtgeving.
@mentions - Vervolgens verschijnen ongefundeerde en tendentieuze stukjes in de krant of op TV. Mishandeling, misbruik, incest, sociale achterstand, een onflatteuze vergelijking met tolerante moslims; het kan allemaal want niemand vergt dat je neutraal verslag doet van deze groep.
@mentions - Journalisten komen naar zo'n dorp terwijl ze het artikel eigenlijk al geschreven hebben. Ze komen om stereotypen te bevestigen- niet om open onderzoek te doen. Een daadwerkelijk voorval ter onderbouwing is vaak optioneel. En gereformeerden protesteren niet, dus dat komt goed uit.
@mentions - Er is geen hoofd- of eindredacteur die in de afgelopen 20 jaar heeft gestaan op ethische en onderbouwde verslaggeving over religieuzen. Ondertussen worden gereformeerden gehoond en beschimpt door de samenleving, aangemoedigd door diezelfde verslaggeving.
@mentions - Kinderen van gereformeerden moeten op jonge leeftijd leren dat je niet moet praten met journalisten. Journalisten komen immers niet met je praten om het eerlijke verhaal te vertellen. Ze komen om god en het geloof te beledigen en om de zondagsrust te verstoren.
@mentions - Mensen zien niet dat journalisten zich voor een kerk durven te gedragen op een manier die we nóóit acceptabel zouden vinden voor een synagoge of een moskee. Mensen weten niet hoe randstadjournalisten al decennia trots en vergenoegd deze mensen kleineren.
@mentions - Enter corona. Elke zondag staan journalisten en fotografen voor de kerk van mijn vader. Het gaat om een kerk met 3000 zitplaatsen waar dan zo'n 200 bezoekers komen, met mondkapjes, gespreid en op afstand, begeleid door de koster, in een ruimte met peperdure deeltjesafzuiging.
@mentions - Maar daar heeft de fotograaf buiten niks aan. En de journalist staat ook niet op zondagochtend in een slaperig dorpje om met lege handen bij zijn chef aan te komen, of wel soms? Dus wat denk je dat er gebeurt?
@mentions - Ze wachten net zolang tot een groot gezin met een inwonende oma samen de kerk uit loopt en nemen de foto in een slimme hoek. Die foto komt in de krant. De journalist schrijft vervolgens dat er geen afstand gehouden werd. Tendentieus en oneerlijk, zoals die mensen gewend zijn.
@mentions - Het is nu iedere week hetzelfde liedje. De gewone samenleving wordt uiteraard woest van dit soort verslaggeving (wat begrijpelijk is) en daardoor zwelt de roep om het aanpassen van de Nederlandse grondwet aan.
@mentions - Nu staat er ineens heel veel op het spel. De 'randstadjournalist' die je als gereformeerde hebt leren kennen als opzettelijk oneerlijk, komt nu iedere week jouw gemeenschap in een kwaad daglicht zetten wat echt kan leiden tot het verlies van jullie grondrechten.
@mentions - Dit komt tegelijk met een nieuwe golf verslaggeving over de (verwerpelijke) behandeling van jonge homo's op christelijke scholen. Randstadjournalisten staan bij de school van je kind. Mensen willen de wet aanpassen en jullie recht op christelijk onderwijs afnemen.
@mentions - Ziet nou helemaal niemand dat hier een snelkookpan aan spanningen ontstaat met gereformeerden in een machteloze positie ten opzichte van oneerlijke verslaggeving en de samenleving als geheel? Week in, week uit?
@mentions - Het is heel erg dat een journalist nu maken heeft gekregen met fysiek geweld. Dat is 100% onacceptabel, je moet ALTIJD met je tengels van anderen afblijven. Maar konden we echt onmogelijk zien aankomen dat iemand uit die gemeenschap op enig moment zou knappen?
@mentions - Kranten schrijven dat journalisten 'verbaasd en geschokt' zijn. Dat lijkt mij nogal onwaarschijnlijk. Als je een jaar lang wekelijks mensen komt treiteren om hun geloofsovertuiging, dan kun je heel goed aanvoelen dat de bom een keer gaat barsten.
@mentions - PowNed is al de hele week op Urk. Op de beelden zie je veel microfoons en camera's die op het terrein van de kerk rondlopen en mensen volgen tot de deur van hun gebedshuis. Snapt nou helemaal niemand dat de kerk op zondag heilig is? Is iedereen echt zo naïef of doen we alsof?
@mentions - Mensen begrijpen misschien niet hoe de afgelopen decennia ervoor gezorgd hebben dat gereformeerden hun mond houden tegen journalisten. Mensen zien misschien niet hoe ver verslaggevers nu (moeten) gaan om gelovigen uit te lokken om die ene quote tóch te krijgen.
@mentions - Maar de verslaggevers die daar ter plaatse zijn weten dondersgoed hoe brutaal, onfatsoenlijk en beledigend ze collectief te werk gaan en ze weten hoe mensen daarop reageren. Die zijn niet 'geschokt en verbaasd'.
@mentions - En dan die journalisten die een schaarse parkeerplek voor de kerk bezet hielden. Dat is toch bewust om te kijken wat er gebeurt? Er is een stoep, je hoeft daar niet te staan. Het resultaat was zo voorspelbaar dat een andere cameraman al klaar stond het te filmen.
@mentions - Het nieuws van vandaag is een voorspelbaar resultaat van woede die al een jaar bewust wordt uitgelokt en opgeklopt door een clubje journalisten. Het zelf maken/creëren van het nieuws door journalisten is intussen veel gangbaarder dan de lezer/kijker beseft.
@mentions - Geweld is onacceptabel. Maar het is veel te makkelijk om de schuld nu wéér bij die hele groep gelovigen neer te leggen en wéér dat stereotype van 'achterlijke provinciaaltjes' erbij te halen. Toch staat dat morgen weer in de krant. Precies wat wij randstedelingen willen lezen.
Wat ons betreft resoneert dit met de beelden die we ook zelf hebben gezien.
We kunnen Van der Gardes verhaal goed gebruiken om ons te wapenen tegen dit soort situaties en om ons niet te laten verleiden deze soort sensatieverzamelaars in de kaart te spelen. Wellicht is een goede suggestie een of meer woordvoeders namens de kerken aan te stellen die op een bekwame en geharnaste wijze het randstadjournaille rustig aan de praat weet te houden en zo 'gewone' broeders en zusters met hun kinderen te beschermen.