Ethiek

In de pers

Nieuwe artikelen
Signalen



Aanmelden GRATIS nieuwsbrief

Naam:
E-mail:



printen

mailen

Flits 11 - Pluraal plaatje

D.J. Bolt
30-12-05

Flits 11: Pluraal plaatje



Vindt u dit ook niet een prachtig plaatje?
Ik wel want ik ben gek op plaatjes. Panda bijvoorbeeld in het ND. Ik heb spontaan een ochtendhumeur als een aflevering van de vorige dag is herplaatst.
Vóór ik kon lezen was Bruintje Beer al mijn favoriet om maar wat te noemen. De meest subtiele details hadden langdurige aandacht. Als de tekenaar een puntje had vergeten vroeg ik me dagenlang af waarom beertje geen oogje had.

Dat heb ik ook helemaal met dit plaatje van Dokus, gevonden in de verse samenvatting van Amersfoortse synodebesluiten op de GKv website.(3)  Wat zijn de diepe gedachten van Dokus geweest achter de tekst? Want dat is een vraag die je tegenwoordig behoort te stellen bij tal van theologische verkenningen. Zoek de bedoeling! Dat doet een geducht beroep op je empatisch, in-de-huid-kruipend  vermogen. En je moet gespitst zijn op elk detail. Juist kleinigheden kunnen de sleutel zijn van het geheim.
We proberen 't. Even combineren en deduceren?

Eureka, ik heb het gevonden!

Het gaat natuurlijk over die scheur in Kampen-Noord! (1) Over die dolerende Ichthus-gemeente daar.  Kan niet missen met al die nadrukkelijke vissen op schilden en banieren. En vanuit hun veilige strategische egelstelling schieten ze vurige bekeringsoproepen naar Eudokia (2).
Maar zo te zien weet díe echt niet waar het over gaat. De (bijna) vermoorde onschuld zelve. Problemen rond Schrift en Belijdenis? Waar hebt u 't over, broeders en zusters doleanten?
Met Dokus-oogjes kijkt Eudokia dit opgewonden gedoe aan.
Sectarisch fanatisme, niet? Daar houden wij onze handen voor in de broek.

Óf?..?

Je kunt er ook op een ándere manier tegenaan kijken.

 
Zou het misschien ook kunnen dat Dokus hier een heilige kruistocht schildert tegen een hedendaagse Luther? Belaagd door een bloeddorstige bende, gesouffleerd door een cohort Achitofels?
Een man die staat voor Schrift en Belijdenis en tegelijk de moed heeft tot bekering op te roepen?

Nee, tegenwoordig worden er niet meer messen geslepen en lansen gedrild. Het gaat veel subtieler. Op een kerkenraad bijvoorbeeld als na een bewogen verdediging van gereformeerd belijden een tot dan toe zwijgende ouderling de vinger opsteekt:
Preses?
Br. Jansen.
Preses, wanneer is er  koffie?

Zoiets komt natuurlijk niet in de notulen. Er is geen meerdere vergadering die het kan traceren. Maar het is niet minder dodelijk voor ambtelijk werk en gemeenschap der heiligen.

We weten niet wat de plaatjesmaker bedoelde toen hij in opdracht van de deputaten generaal-synodale publicaties deze cartoon bedacht bij de samenvatting van synodebesluiten over o.a. de scheuringen.
Misschien heeft hij zowel het een als het ander bedoeld.
En maakte hij daarom een echt pluraal plaatje (4). Een dubbel-bedoelend wip-wap tekeningetje. 
Want pluraliteit is in.

Wij zwijgen verder. Bladzijdenlang niet-mee-bemoeien willen we niet.
Want wat is waarheid?
Een oude vraag maar met platte oogjes zul je die zeker niet zien.

Naschrift
'k Vind dat het een akelig Flitsje is geworden.
'k Vind het ook een akelig misplaatst spotprentje in een generaal-synodale publicatie.
Daarom stel ik voor dit Flitsje te verwijderen.
En Dokus naar huis te sturen.

Laten we een deal maken: Plaatje weg, Flitsje weg.
Het bevordert een broederlijk gesprek.
Dat zou ons wél behagen.
Eudokia!

___________________________

(1) In de vrijgemaakt-gereformeerde Eudoka-kerk van Kampen-Noord is een scheur ontstaan. Een deel van de gemeente is in doleantie gegaan en wordt Ichthus-gemeente genoemd naar de naam van het gebouw waarin hij vergadert. Zoals bekend is ichthus het griekse woord voor vis.
(2) Eudokia betekent 'welbehagen'.
(3) Zie op de website van de GKv: www.gkv.nl.
(4) Naast elkaar (laten) bestaan van verschillende tegenstrijdige opvattingen, meningen of interpretaties.